
Stel je voor dat je schreeuwt in een volle kamer. Niemand kan je horen. Het is alsof je onzichtbaar bent.
Zo voelt het wanneer u vertrouwt op traditionele marketingtactieken om uw merk en uw producten te promoten. Als u de aandacht van uw belangrijkste prospects wilt trekken, moet u creatief zijn. Een krachtige manier om dat te doen is met een gerichte minicatalogus.
Dit type drukwerk bevindt zich op de grens tussen een volledige catalogus en een productbrochure. Het bevat een samengestelde selectie van inhoud en productvermeldingen die zijn geselecteerd om een specifiek segment van uw doelgroep aan te spreken. Ze kunnen ook worden aangepast aan hun eerdere aankopen of voorkeuren.
Voor een nog grotere impact kunnen minicatalogi worden gecoördineerd met uw e-mail- en digitale advertentiecampagnes, zodat potentiële klanten op meerdere platforms aan deze producten worden blootgesteld.
Waarom een minicatalogus toevoegen aan uw marketingmix?
Een minicatalogus is een flexibele marketingtool die tal van voordelen biedt. Ten eerste stelt het uitgebreide formaat je in staat om een groter verhaal te vertellen. Om deze reden is het een uitstekende tool voor merkversterking.
Het is niet verrassend dat het een uitstekend hulpmiddel kan zijn om verkeer naar uw website te leiden. Zo werkt het: stel je een korte productvermelding in je catalogus voor die dient als ‘teaser’, met net genoeg informatie om potentiële kopers te intrigeren. Het bevat een QR-code die ze kunnen gebruiken om de pagina voor dat product op uw website te bezoeken. Daar kunnen ze uitgebreidere informatie bekijken, waaronder productspecificaties, toepassingsrichtlijnen, testimonials en meer.
Door het compacte formaat is een minicatalogus eenvoudig op verschillende manieren te verspreiden. U kunt het opsturen, uitdelen op een beurs of uw verkopers of distributeurs het persoonlijk laten afleveren bij belangrijke prospects. In deze rol kan het een krachtige tool zijn om de verkoop mogelijk te maken.
Gedrukte minicatalogi hebben veel van dezelfde voordelen als direct mail: ze bieden een unieke, tastbare ervaring die de betrokkenheid en memorabiliteit verbetert. Bovendien hebben ontvangers de neiging eraan vast te houden, waardoor kansen ontstaan voor herhaalde merkbekendheid. Afhankelijk van de waarde van de inhoud die ze bevatten, kunnen sommige minicatalogi ook een aanzienlijk lezerspubliek hebben!
Inhoud minicatalogus: uw fantasie is de enige beperking
Als het gaat om de inhoud van uw minicatalogus, denk dan niet alleen aan productvermeldingen – het brood en de boter van traditionele gedrukte catalogi. Wees creatief! De jouwe kan zijn:
- Productinformatie
- Productrecensies
- Aankondigingen van nieuwe productreleases
- Veelgestelde vragen (FAQ’s)
- Educatieve artikelen en tips
- Case studies/klantverhalen
- Seizoensgebonden of tijdelijke aanbiedingen
- Onderhouds- of seizoenstips voor uw producten
- Nuttige referentie-informatie, zoals ruimte om telefoonnummers voor noodgevallen of datums voor een medicatietracker te schrijven
- Foto-essays (voor hoogwaardige producten)
Stel je voor wat je in een minicatalogus zou kunnen opnemen om het waardevol te maken voor je doelgroep!
De echte kans voor minicatalogi: gerichte berichten
Variabele printtechnologie maakt het mogelijk om zeer op maat gemaakte direct mailers en andere printberichten te produceren tegen een redelijke prijs. Stel je voor dat je deze mogelijkheid toepast op een minicatalogus. U kunt het gebruiken om de boodschap, stijl, taal en afbeeldingen van uw boekje aan te passen aan hun behoeften, waardoor de impact ervan aanzienlijk wordt vergroot.
Deze strategie kan vooral effectief zijn als potentiële klanten uw producten eerder hebben gepromoot in de minicatalogus in andere kanalen, zoals e-mail, digitale advertenties en posts op sociale media. Herhaalde blootstelling zorgt ervoor dat ze eerder geneigd zijn om te kopen.
Dit maakt gepersonaliseerde minicatalogi tot het perfecte hulpmiddel voor accountgebaseerde marketingprogramma’s (ABM). Is het veel werk om zoveel content te maken en te implementeren? Geen twijfel mogelijk. Maar wanneer u zich richt op een kleine groep waardevolle prospects, is het een investering die de moeite waard is.
Minicatalogi in actie: Gardner-referentiegidsen
Enkele jaren geleden hielp Heritage Gardner Products, een fabrikant van vliegenbestrijdingsmiddelen, bij het maken van een serie minicatalogi. Deze “referentiegidsen” waren gericht op specifieke verticale markten die het bedrijf bedient, waaronder restaurants, supermarkten en zorginstellingen.
Elke naslaggids bevatte:
- Een plattegrond, die klanten de optimale positionering leert voor haar vliegenbestrijdingsproducten,
- Een artikel dat probleemgebieden belicht en informatie uit de plattegrond uitdiept, en
- Een mini-catalogus van verwante vliegenbestrijdingsproducten en vervangende onderdelen (verbruiksartikelen zoals lijmkaarten en lampen).
Deze combinatie van educatieve inhoud en relevante producten werkte buitengewoon goed. Deze naslaggidsen hielpen klanten niet alleen bij het identificeren van veelvoorkomende vliegenbestrijdingsproblemen, maar wapenden hen ook met de producten die ze nodig hadden om ze op te lossen.
Gardner heeft zijn naslaggidsen naar klanten en prospects gemaild, uitgedeeld op beurzen en aan distributeurs gegeven om uit te delen tijdens verkoopgesprekken.
Is er een mini-catalogus in uw toekomst?
Hoe integreer je een minicatalogus in je marketingmix? Neem vandaag nog contact op met Heritage om uw behoeften te bespreken en hoe we er een voor u aan het werk kunnen zetten.