Als het gaat om het voorbereiden van bestanden om af te drukken, zijn er veel details die u moet onthouden. Beeldformaten. Oplossing. lettertypen. Snijtekens. Veilige zones. Het is moeilijk om ze allemaal recht te houden!
Daarom hebben we deze handige handleiding gemaakt, zodat u uw drukker de juiste bestanden kunt geven die hij nodig heeft om hoogwaardige afdrukken te maken die aan uw verwachtingen voldoen. Tijdens het proces zullen we enkele veelvoorkomende problemen onder de aandacht brengen en hoe u ze kunt vermijden, gepresenteerd in een handig Q&A-formaat.
Dus laten we beginnen!
Foto resolutie
Mag ik afbeeldingen van de website van mijn bedrijf gebruiken in onze gedrukte literatuur?
Nee. PNG- en GIF-bestanden die van websites worden gedownload, zijn meestal slechts 72 dpi (dots per inch) — dat is te laag om af te drukken. Afbeeldingen lijken wazig of korrelig (gekarteld). Sommige JPG-afbeeldingen werken al dan niet, afhankelijk van hun grootte en hoeveel ze zijn gecomprimeerd.
Kan ik stockfoto’s gebruiken in mijn gedrukte stukken?
Ja, maar u MOET de rechten kopen om ze te gebruiken, anders kunt u worden aangeklaagd door het stockfotohuis of de fotograaf die ze heeft gemaakt. Zorg ervoor dat u een register bijhoudt van de afbeeldingen die u hebt gekocht en waar u ze hebt gebruikt. Waarom? Omdat u die documentatie mogelijk nodig heeft om te bewijzen dat u het recht bezit om ze te gebruiken waar u ze hebt gebruikt.
Enkele jaren geleden kocht een Heritage-klant een stockfoto en gebruikte deze vijf jaar lang in veel van zijn literatuur. Het stockfotohuis stuurde hen een brief met het verzoek om een aankoopbewijs van die stockfoto. De klant moest ofwel bewijzen dat hij de afbeelding had gekocht, ofwel een rechtszaak riskeren. De klant kon zijn documentatie niet vinden en werd gedwongen de afbeelding te verwijderen uit alle literatuur waar deze verscheen. Dat betekende dat hij ook al die onderpandstukken zonder die afbeelding moest herdrukken.
Welke resolutie moeten de afbeeldingen in mijn gedrukte stukken hebben?
Voor de beste resultaten moeten rasterafbeeldingen (foto’s) minimaal 300 dpi en 100% de grootte hebben die wordt gebruikt in uw projectlay-out. Vectorafbeeldingen (Adobe Illustrator of SVG-bestanden) zijn niet dpi-afhankelijk en kunnen oneindig vergroot of verkleind worden zonder kwaliteitsverlies. Houd er rekening mee dat een rasterafbeelding die is ingesloten in een Adobe Illustrator-bestand er nog geen vectorafbeelding van maakt en iets is dat u moet vermijden.
Moet ik mijn afbeeldingen omzetten naar CMYK of dat aan de drukker overlaten?
Bij het voorbereiden van een bestand om af te drukken, moeten alle afbeeldingen worden geconverteerd van het RGB-kleurenpalet naar CMYK. Kleuren hebben de neiging om te verschuiven tijdens dit conversieproces. Rood en blauw hebben de neiging verschillende kleurzwemen aan te nemen. Zwarttinten worden mogelijk niet correct omgezet. Om die reden moet u deze conversies zelf doen en uw ontwerpen afdrukken op een laserprinter. Zo kunt u eventuele kleurproblemen corrigeren voordat u ze naar uw printer stuurt.
Pagina-indelingen
Wat is het verschil tussen pdf’s van pers- en webkwaliteit?
Pdf’s van perskwaliteit hebben een resolutie van 300 dpi. Ze bevatten niet-gecomprimeerde gegevens die geschikt zijn om af te drukken. PDF’s van webkwaliteit zijn slechts 72 dpi en alle foto’s die erin staan, worden opgeslagen in een lagere resolutie – niet geschikt om af te drukken.
Wat zijn snijtekens en waarom moet ik ze opnemen in mijn ontwerpen?
Snijtekens worden gebruikt om de afgedrukte stukken op maat te snijden. Houd rekening met 1/8 inch voor snijtekens op de hoeken van uw ontwerp; 1/4 inch voor stukken van groot formaat. Zorg ervoor dat er geen belangrijke informatie, zoals een logo of retouradres, overlapt met de snijtekens. Het is niet erg als foto’s over de rand van de pagina’s lopen, zolang er geen belangrijke informatie buiten de snijtekens staat.
Het is het beste als u snijtekens in uw stukken opneemt voordat u ze naar de drukker stuurt. Anders voegt de printer ze toe en bent u misschien niet tevreden met de resultaten.
Wat zijn veilige zones en waarom moet ik deze opnemen in mijn paginalay-outs?
Tijdens het afdrukken kunnen de vellen papier enigszins verschuiven. Hetzelfde kan gebeuren wanneer pagina’s worden bijgesneden. Het creëren van extra witruimte in de buitenmarges van de pagina zorgt ervoor dat er tijdens het productieproces geen belangrijke informatie verloren gaat of wegvalt. We raden een veilige zone aan van 3/8 tot 1/2 inch rond de omtrek van de pagina.
Moet ik mijn document op spelling controleren voordat ik het naar de printer stuur?
Natuurlijk. Laat voor het beste resultaat meerdere mensen het stuk zorgvuldig en grondig doorlezen. Ten minste één persoon moet bedreven zijn in proeflezen. Zoek niet alleen naar spel- en grammaticafouten. Soms kunnen feitelijke fouten in gedrukte stukken sluipen. Controleer nogmaals prijzen, productgegevens, adressen en andere essentiële informatie.
Als u uw eigen spellingcontrole niet voltooit, kunt u veel geld verspillen aan het herdrukken van stukken om fouten te corrigeren. We ontdekken regelmatig spel-, grammatica- en interpunctiefouten in de bestanden die onze klanten ons sturen. Het kost extra tijd om de bestanden terug te sturen naar de klant, ze de fouten te laten corrigeren en ze naar ons terug te sturen om af te drukken. U kunt tijd en budget besparen door uw stukken grondig te testen voordat u ze naar de drukker stuurt.
lettertypen
Kan ik lettertypen gebruiken in mijn gedrukte stukken?
Ja en nee. Ten eerste is het belangrijk op te merken dat de lettertypen in elk stuk dat u naar uw printer stuurt, gelicentieerd moeten zijn. Als de lettertypen die u gebruikt niet algemeen zijn, moet u ze samen met de ontwerpbestanden opsturen. We zullen ze verwijderen nadat we de afdruktaak hebben voltooid.
Als u uw ontwerp heeft uitgevoerd in een formaat waarin de lettertypen zijn omlijnd (geconverteerd naar afbeeldingen), dan hebben we geen aparte lettertypebestanden nodig. We kunnen echter geen last-minute tekstwijzigingen in uw stukken aanbrengen.
Vouwen en lay-outs met meerdere pagina’s
Wat als mijn bedrukte stuk gevouwen moet worden?
Bepaalde soorten lectuur, zoals in drieën gevouwen brochures, moeten worden gedrukt en gevouwen. Print een mockup uit en vouw hem op voordat je je bestanden naar de printer stuurt. Zoek naar een goede informatiestroom van de ene pagina naar de volgende. Zorg ervoor dat er geen vitale informatie overlapt met een gevouwen deel van het stuk.
Het is altijd het beste om deze problemen te ontdekken en op te lossen voordat u uw bestanden naar de printer stuurt.
Wat moet ik weten over het afdrukken van een stuk met meerdere pagina’s?
Dit type literatuur moet niet alleen worden gevouwen, maar wordt ook aan beide zijden afgedrukt in tweezijdige ‘printerspreads’. Gevouwen en geniet of gebonden vormt het een boekje. Dat betekent dat de tegenover elkaar liggende pagina’s in uw ontwerpprogramma niet in de goede volgorde staan, dus wanneer ze worden afgedrukt en samengevoegd tot een boek, verschijnen ze in de juiste volgorde als de lezer de pagina’s omslaat.
Dit is een andere situatie waarin het het beste is om de pagina’s uit te printen en een mockup in uw kantoor samen te stellen voordat u uw ontwerpbestanden naar de drukker stuurt. Als de pagina’s van je stuk niet genummerd zijn, is het vaak moeilijk te zeggen of je je pagina’s in de juiste volgorde hebt gelegd voor printerspreads.
Voor het beste resultaat raden we aan om een gedrukte mockup samen met de ontwerpbestanden naar de drukker te sturen, zodat ze kunnen zien wat je in gedachten hebt.
Consistente branding
Waarom zou ik een merkstijlblad maken?
Drukkers houden ervan als klanten merkstijlbladen leveren, omdat ze hun leven gemakkelijker maken. Deze documenten bevatten:
- Logo’s (samen met do’s en don’ts voor hun gebruik)
- Merkkleuren (inclusief een uitsplitsing van hun PMS-, RGB-, CMYK- en hexadecimale equivalenten)
- Goedgekeurde lettertypen (en hun aanvaardbare vervangers)
Dit hoeft geen ingewikkeld document te zijn. Een eenduidige handleiding van één pagina werkt vaak het beste.
Het grootste voordeel van een brand style sheet is dat het u helpt consistentie te behouden, ongeacht welke printer u gebruikt om uw onderpand of direct mail te produceren.
Neem contact op met Heritage als je vragen hebt over het instellen van bestanden voor je volgende printproject.