Kleur: Branding kleurfouten om te voorkomen

Als het gaat om de rebranding van uw bedrijf, is uw uitgangspunt van groot belang.

Als u verstandig kiest, zou het proces van het creëren van een nieuwe identiteit soepel moeten verlopen. Als je echter het verkeerde startpunt kiest, kun je op veel onverwachte uitdagingen stuiten. Een goed voorbeeld is het selecteren van kleuren om uw merk te vertegenwoordigen.

Hier is een probleem dat we vaker beginnen te zien: een organisatie besluit zichzelf te rebranden. Om dit te doen, beginnen ze met het herontwerpen van hun website. Ze zijn terecht trots op hun ‘gedurfde nieuwe look’. Maar wanneer ze het proberen uit te breiden met niet-digitale items, zoals direct mail, onderpand, overhemden en bewegwijzering, komen ze in de problemen.

De kleuren die ze voor hun website hebben gekozen, komen niet overeen met hun verwachtingen wanneer ze ze in drukwerk, op borden of kleding zien. Het is onvermijdelijk dat het marketingpersoneel van de organisatie veel extra tijd en moeite moet steken in het bereiken van een consensus over alternatieve kleuren die hun merkkleuren nauwkeurig weergeven op alle plaatsen waar ze ze nodig hebben.

Wat is de oplossing?

Om ervoor te zorgen dat uw rebranding-initiatief soepel verloopt, raden we de volgende stappen aan:

Huur een ontwerper in die vloeiend is in online en printontwerp

Voordat u aan uw rebrandingproject begint, raden we u ten zeerste aan een grafisch ontwerper in te huren die ervaring heeft met zowel print- als digitale marketing. Ze hebben waarschijnlijk een holistische kijk op kleuren en hoe ze kunnen worden aangepast aan een verscheidenheid aan online en offline media.

Een goede ontwerper kan je door kleurenpsychologie leiden – hoe kleuren van invloed zijn op hoe je publiek over je merk denkt. Hij of zij kan u helpen bij het selecteren van een aantrekkelijke, professioneel ogende kleurenfamilie die representeert waar uw organisatie voor staat.

Uw ontwerper kan u ook helpen bij het ontwikkelen van een merkgids, die regels moet bevatten over het gebruik van logo’s, lettertypen, witruimte plus primaire en accentkleuren. Het moet goedgekeurde CMYK-kleuren bevatten plus hun PMS- en hexadecimale equivalenten. Dit document helpt ervoor te zorgen dat ze allemaal op dezelfde manier uw merk visueel vertegenwoordigen.

Begin met het kleinste kleurenpalet: CMYK

Alle andere kleurenpaletten, inclusief PMS-steunkleuren en hexadecimale webkleuren, bevatten de kleuren waaruit CMYK bestaat. Als u in het CMYK-kleurenpalet een kleurenfamilie selecteert die goed werken voor uw nieuwe merk, kunt u er zeker van zijn dat u, ongeacht het medium, gelijkwaardige kleuren en aanpassingen kunt vinden die daarmee consistent zijn.

Het andere voordeel van het gebruik van CMYK is dat het bijna universeel is. Het is zo algemeen geaccepteerd dat er aanpassingen beschikbaar zijn voor alle soorten drukwerk en andere diensten zoals zeefdruk of het verven van stoffen. Digitale printers, die worden gebruikt voor kleinere oplagen en voor het maken van gepersonaliseerd marketingmateriaal, hebben CMYK-kleuren nodig.

Digitale ontwerptools, zoals Photoshop, Illustrator en InDesign, kunnen automatisch conversies uitvoeren naar PMS-, RGB- en hex-kleuren. Dat betekent dat uw ontwerper u een nauwkeurig voorbeeld van kleuren kan geven bij het maken van mockups voor advertenties, direct mail-stukken en ander materiaal.

Ken uw PMS-kleuren

Als u van plan bent om onderpandmateriaal professioneel te laten drukken, moet u de PMS-equivalente kleuren van uw merk kennen. Offsetdrukkers hebben het nodig. PMS (of Pantone Matching System) kleuren worden gemengd voordat ze op een ondergrond worden aangebracht. De pure steunkleur, of PMS-kleur, is een gemengde inkt waarmee commerciële drukkers een breder scala aan kleuren kunnen reproduceren.

Uw printer zou boeken met Pantone-kleurenstalen moeten hebben die u samen kunt bekijken om de beste kleurovereenkomsten voor uw merk te selecteren. Zorg ervoor dat u dat persoonlijk doet; het zien van stalen op een fysieke pagina is veel nauwkeuriger dan ze online proberen te bekijken.

Vraag altijd om bewijzen te zien

Werk nauw samen met uw commerciële drukker om ervoor te zorgen dat de kleuren van uw nieuwe marketingmateriaal voldoen aan uw merkvereisten. U kunt dit verifiëren door te vragen om proefdrukken van uw afdrukopdrachten voordat u er grote hoeveelheden van laat afdrukken.

Vragen?

Neem vandaag nog contact op met Heritage om uw behoeften op het gebied van branding en drukwerk te bespreken.

ZIE JE GEDACHTEN

Leave a reply

Printmaking
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart